Bútor Róbert


Bútor Róbert
 
Nagypapám és szüleim kétéves koromban vittek el először rally versenyre, ahol fertőzött lettem. Az első szakmai emlékeim a raliról tízéves koromból valók, amikor a Salgó Ralin magnóra vettük az autók hangját, és utána azt hallgattam otthon, minden este. A verseny előtt három nappal már kiköltöztünk az erdőbe, hogy a táborhelyet tökéletesen előkészíthessük. Ekkor döntöttem el, hogy én is versenyezni fogok!
 

A „B” kategóriás jogosítvány megszerzése előtt két évig gokartoztam, de ez nem igazán vonzott, mindig is Rallys akartam lenni! Ettől függetlenül a gokart jó alap volt.


17 évesen indultam az első versenyemen, az akkori túra bajnokságban, egy kereklámpás, 1500-ös Ladával, ami Anyukámé volt. Legnagyobb meglepetésemre megnyertem a versenyt. Innentől kezdve nem lehetett megállítani.

'94-ben indultam a másodosztályban, ahol az abszolút első hellyel megszereztem az első bajnoki címemet. A következő két évben időm nagy részét a vállalkozásom beindítása kötötte le és igazán csak '97-ben tudtam újra a versenyzésre koncentrálni, amikor egy A5-ös Skoda Favorittal megszereztem első bajnoki címemet az első osztályban is. A következő évben elég nagy fába vágtuk a fejszénket, és a legnagyobb kategóriából, az A8-ból választottunk egy Mazdát, ami ugyan nem volt a legversenyképesebb autó, de mindenképpen nagy kihívás volt számunkra. Muszáj volt vele látványosan versenyezni, hiszen másképpen a kanyarban is egyenesen ment volna. Ennek köszönhetően alakult ki a szurkolótáborunk.

'99-ben az előrelépést egy "visszalépés" jelentette. A Mazdát eladtuk és egy A7-es Fordot vásároltunk helyette, amit jobban fel tudtunk készíteni, és eredményesebbek tudtunk lenni. Ennek köszönhetően az év végén megszereztük az F2-es és A7-es bajnoki címet is.

2000-ben szerettünk volna még jobb eredményt elérni, ezért eggyel modernebbre cseréltük a Fordot. Ezzel az autóval azonban elég sok műszaki gondunk volt, két versenyen nem is tudtunk elindulni. Amelyik futamon célba értünk, azt megnyertük F2-ben, a szezonzáró Mecsek Ralin pedig az abszolút második helyet szereztük meg.

2001-ben nagy változás történ a versenyzői pályafutásomban, azzal, hogy a Citroen-Total Rallye Team versenyzője lehettem. Az importőri támogatásnak köszönhetően pályafutásom legprofibb csapatában versenyeztem, majdnem olyan feltételekkel, mint egy gyári versenyző. Az együttműködésünk négy évig tartott, amely alatt kilenc bajnoki címet szereztünk. Emellett három alkalommal indultunk külföldön, egy francia bajnoki, egy Európa-bajnoki és egy világbajnoki futamon. Ez utóbbi, minden nehézségével együtt pályafutásom csúcsa volt.

2005-ben nagy fába vágtuk a fejszénket, egy Skoda Octavia WRC-vel indultunk, mert szerettük volna megmutatni, hogy a legnagyobb kategóriában is képesek vagyunk jó eredmény elérésére. Az autó azonban nem volt jó választás. Sorozatos műszaki hibáink voltak, ami miatt év közben úgy döntöttünk, hogy lecseréljük egy Szuper-1600-as Citroënre. Ezzel négy versenyen indultunk, és mind a négyet meg is nyertük.


2006-ban Suzukival folytattuk és a Citroenes idők hangulatát és eredményességét élhettem át újra. Az év megkoronázása pedig a walesi világbajnoki szereplésünk volt, ahol a JWRC kategória 6. helyét szereztük meg.

 
2007-ben a Magyar Suzuki zRt. által hivatalosan támogatott csapat lettünk, ezért támogatóink még komolyabb teljesítményt vártak el tőlünk. A feladatot 100%-osan tudtuk teljesíteni, 6 versenyből 6 győzelmet könyvelhettünk el. Tökéletes csapatmunka, profi háttér és szervezettség jellemezte a 2007-es bajnoki évünket. Év végén a Valais rally IRC futamon, Tóth Imivel a jobb oldalon a Super 1600 2.helyét szereztük meg, ezzel megkoronázva a 2007-es év sikereit és előrevetítve a 2008-as terveinket!

 

2008-ban 3 IRC futamra sikerült szerződnünk a Magyar Suzuki zRt-vel. Ezzel a döntéssel a Magyar Bajnokságban való részvételünk, először versenyzői pályafutásom alatt megszakadt, de elkezdődött számunkra egy új világ a rallyn belül. Nagyon készültünk, profi módon akartunk részt venni, de az első versenyen Belgiumban, sok kis hibát követtünk el és az árokban végeztük! A Barum Rally-ra rendeztük sorainkat és megbízható, pontos autózással a 3. helyen végeztünk a Super 1600-as kategóriában! Az év végére megérett csapatunk a sikerre és a svájci, Valais rallyn megnyertük a Super 1600-as küzdelmet! Büszke és boldog csapat álhatott a dobogón és azt gondoltuk innét nincs megállás, azonban az élet mást hozott és a Suzuki kiszállt mellőlünk! Az idő rövidsége és a gazdasági válság miatt 2009-re nem tudtunk komoly célt kitűzni, ezért úgy döntöttünk, hogy előfutóként veszünk részt a magyar bajnokság futamain a nézők és a magunk szórakoztatására.

2009-ben a VFTS-sel 3 versenyen indultunk előfutóként a nézők és saját örömünkre. Sajnos azonban rá kellett jönnünk, hogy tét nélkül nem verseny a verseny, ezért újra csatába álltunk. A PH SPORT, mint régi partnerünk felajánlotta, hogy egy Citroen C2R2 Max versenyautóval induljunk el a Veszprém Rallyn. Jöttünk, láttunk, győztünk és innét nem volt megállás! A Citroen újra támogatásáról biztosított és ezért nemsokára megérkezett csapatunk új versenyautója egy full gyári Citroen C2 Super 1600-as. Ezzel az autóval a pécsi és a komlói viadalon indultunk és nyertük meg mindkét versenyen a Super 1600-as kategóriát, valamint Komlón az abszolút 4. helyet szereztük meg az ORB értékelésben! A pécsi versenyre megalakítottuk saját csapatunkat, ami hatalmas munka volt mindannyiunk számára. 2010-ben megújulva és feltöltődve vágunk neki a Magyar Bajnokságnak.
 
2010-ben a C2 S1600-al minden futamot sikerült megnyernünk, sőt a Zagyvaróna-Ceredi gyorsaságin mostoha időjárási körülmények között mentünk egy abszolút időt is. Az évvége nagy meglepetést hozott, mert kipróbálhattuk a TRT Peugeot 207 S 2000-esét és a Mecsek Rallyn abszolút 2. helyen végeztünk.
 
2011-ben teljesült életem egyik legnagyobb álma és egy gyári Super 2000-es Peugeot 207-el állhattam az Eger rally rajtjában és a célban először elsőként ünnepelhettünk. Sajnos a folytatás már sokkal nehezebbre sikerült, de az év végi bajnokságban így is az abszolút 3. helyen végeztünk, ami eddigi pályafutásom legjobb eredménye volt.


2012-ben egy Mitsubishi Lancer EVO X R4-es versenyautóval indultam Tóth Imi navigátorommal a Magyar Bajnokságban. Egy nehézségekkel tűzdelt év volt ez számunkra, de kitartással és komoly áldozatokkal végül az abszolút 4.helyen végeztünk.

2013-ban a Peugeot Hungária támogatásával egy Peugeot 207 S2000-es versenyautóval teljesítettük az évet Tagai Róbert navigálásával és a Magyar Bajnokság abszolút 4. helyét szereztük meg. Az év végén egy rendkívül nehéz döntést kellett meghoznom, melynek eredménye a versenyzői pályafutásom befejezése lett.

 

2013Peugeot 207 S2000, Abszolút 4., 2.géposztály 2.
2012Mitsubishi Lancer EVO X R4, Abszolút 4., 2.géposztály 4.
2011: Peugeot 207 S2000, Abszolút 3., 2.géposztály 3.

2010Citroen C2 S1600, Abszolút 11., A csoport bajnok, S1600 bajnok

2009Citroen C2R2 MAX,Veszprém A abszolút 1., A6 1.

Citroen S1600, Pécs A abszolút 3. S1600 1., Komló A abszolút 2. S1600 1.      

2008: Suzuki Swift S1600, Barum Rally IRC Szuper 1600 3., Valais Rally IRC Szuper 1600 1. 

2007: Suzuki Swift S1600, Szuper 1600 bajnok, A abszolút 3. helyezett.
2006: Suzuki Ignis S1600, Szuper 1600 és A abszolút bajnok, abszolút 7.
2005: Skoda Octavia WRC, Citroën Saxo S1600, Citroën C2 S1600, S1600 3.hely, abszolút 5.
2004: Citroen Saxo S1600, Szuper-1600-as és A6-os bajnok
2003: Citroen Saxo kit car, F2-es és A6-os bajnok
2002: Citroen Saxo kit car, A csoportos, F2-es és A6-os bajnok, az "Év autóversenyzője"
2001: Citroen Saxo kit car, F2-es és A6-os bajnok
2000: Ford Escort Maxi, 3x F2-es győzelem
1999: Ford Escort kit car, F2-es és A7-es bajnok
1998: Mazda 323 GTI-R
1997: Skoda Favorit, A5-ös bajnok

1994: Suzuki Swift, Rallye másodosztály abszolút bajnok, N abszolút bajnok, N2-es bajnok

 

 

 


Pilóta
Bútor Róbert bemutatkozás
Bútor Róbert pályafutása és eredményei